artikler

Ernæringsforstyrrelser (både underernæring og overernæring)

I anledning af Men's Health Week afslører en læge nogle almindelige helbredsproblemer, der påvirker indiske mænd, og hvad de kan gøre for at forhindre dem.

Vigtigste højdepunkter

– Ifølge sundhedseksperter kan omkring 70 procent af sundhedsproblemer, der påvirker mænd, kontrolleres gennem livsstilsændringer

– Mænds sundhedsuge opfordrer mænd til at tage skridt til et sundere og længere liv

– Ved, hvad der sætter en mands sundhed i fare, og hvad de kan gøre ved det

New Delhi: Det er mænds sundhedsuge, som observeres hvert år frem til fars dag. Ugens hovedmål er at øge bevidstheden om helbredsproblemer, der kan forebygges, samt tilskynde til tidlig påvisning og behandling af sygdomme, der rammer mænd og drenge. Eksperter siger, at kun 30 procent af en mands generelle helbred bestemmes af hans genetik, og 70 procent kan kontrolleres gennem hans livsstil. Undersøgelser viser, at mænd lever næsten 9 år med dårligt helbred i deres levetid – hvilket kan forhindres ved at foretage små livsstilsændringer.

Overholdelsen er en påmindelse for mænd om at tage skridt til et sundere og længere liv – alligevel behøver de ikke gøre det alene. Vi alle kan hjælpe med at støtte mænds sundhed og sikkerhed i vores liv – hvad enten det er din mand, søn, far, bror eller ven. 2020 Men's Health Week overholdes midt i den nye koronaviruspandemi, derfor temaet 'Tag handling på Covid-19'. I år løber ugen fra 15. til 21. juni. I anledning af Men's Health Week talte dr. Govardhan Reddy, hovedkonsulent – urologi og Uro-onkologi, Aster CMI Hospital, Bangalore, om de almindelige helbredsproblemer, der påvirker indiske mænd, og hvad de kan gøre for at forhindre dem.

Almindelige sundhedsproblemer hos indiske mænd

Nogle af de almindelige helbredsproblemer, der plager indiske mænd, inkluderer – prostatakræft, erektil dysfunktion, infertilitet og impotens, hjertesygdomme osv. Bortset fra dette er comorbiditeter som diabetes, hypertension, fedme, kræft og psykiske lidelser med daglig alkoholindtag nogle af de største kønsmæssige huller.

Tilgængelig bevis tyder på, at unge mennesker er udsat for en række forhold på grund af personlige valg, miljøpåvirkninger og livsstilsændringer. Ernæringsforstyrrelser (både underernæring og overernæring), tobaksbrug, skadelig alkoholbrug, anden stofbrug, højrisiko seksuel adfærd, stress, almindelige psykiske lidelser og skader (trafikskader, selvmord og vold af forskellige typer) specifikt påvirker denne befolkning, og den har en langvarig indvirkning.

Når vi taler om prostatacancer, anbefales det, at mænd med en familiehistorie af tilstanden gennemgår en obligatorisk screening med urologen efter 45 år, uanset symptomer, der består af hyppig og vanskelig vandladning, svag urinstrøm, blod i sæd smerter eller stivhed i bækkenet og erektil dysfunktion.

Nyretransplantationskirurger understreger brugen af ​​tobak som hovedårsagen til kræft i nyre og blære. Rygning eller dampning er også skadelig for erektilfunktioner og øger mandlig infertilitet.

Også mennesker, der arbejder i tjære- og malingsindustrien eller fabrikker, bærer høj risiko for blærekræft. Ligeledes er fede kostvaner kendt for at forårsage en højere risiko for prostatakræft og stensygdomme. For at forhindre dem er det bedre at have 2-3 liter vand om dagen.

Hvad mænd kan gøre for at forhindre disse forhold

Heldigvis kan mange af mænds sundhedsproblemer forhindres eller behandles, hvis de diagnosticeres tidligt. Her er et par ting, mænd kan gøre for at forhindre eller reducere deres risiko for almindelige sundhedsproblemer:

  • Andre sundhedstips kan omfatte:
  • Spis en sund, velafbalanceret diæt.
  • Prøv at få 30 minutters moderat fysisk aktivitet de fleste dage i ugen. Prøv at gå en tur, løbe, svømme og slå græsplænen alt sammen. Mænd, der klatrer 50 trapper eller går 5 byblokke om dagen, kan sænke risikoen for hjerteanfald med 25 procent. Inaktive mænd er 60 procent mere tilbøjelige til at lide af depression end dem, der er aktive.
  • Oprethold en sund vægt.
  • Drik alkohol i moderation – dem, der spiser 4 til 10 drikkevarer om ugen, har højst en lavere risiko for at udvikle type 2-diabetes.
  • Undgå tobaksbrug
  • Lær at håndtere stress.

At træffe sundere livsstilsvalg hjælper ikke kun med at forhindre eller reducere sygdomsrisikoen, men det vil også give dig en mulighed for at nyde de leveår, der er tilgængelige for hver person.

Ansvarsfraskrivelse: Tip og forslag nævnt i artiklen er kun til generel informationsformål og bør ikke opfattes som professionel medicinsk rådgivning. Kontakt altid din læge eller en professionel sundhedsudbyder, hvis du har specifikke spørgsmål om noget medicinsk spørgsmål.